top of page

מחוות עסקיות בין תרבויות




מדינות רבות ברחבי העולם הן בעלות מנהגים שונים כאשר מדובר במתן מתנות. מה שיכול להיות מנומס בתרבות אחת יכול להיות בלתי מקובל לחלוטין בתרבות אחרת. במאמר זה אני רוצה להציג מדריך שהכנתי אשר מבוסס על נסיוני עם לקוחות בעולם.


חשוב להבין את הפרוטוקול לגבי מתנות בארץ שבה עושים עסקים. החלפת מתנות היא מנהג מוערך מאוד בתרבויות מסוימות, ואילו באחרות עשוי להיות חסר חשיבות או אפילו לא הולם.

בתרבויות שמקובל לתת מתנה כחלק מעשיית עסקים, צריך לדעת אילו סוגים של מתנות מתאימות, שכן ישנם פריטים מסוימים אשר עשויים להיחשב מזל רע או אפילו מעליב או אסור.

חשוב לבדוק את המדיניות של החברה שלכם ושל הלקוח לגבי מתן מתנה. חברות רבות במדינות כמו סינגפור וארצות הברית, הן בעלות מדיניות הגבלת מתן או קבלת מתנות בניסיון למנוע כל הופעה של שוחד. מדינות אחרות כמו דנמרק יבקשו מכם להכריז על הערך של מתנה בפני רשויות המס אם ערך המתנה עולה על סכום מסוים. פריט יקר מדי עשוי להיתפס כניסיון לשחד. באופן כללי,ככלל אצבע: כאשר נותנים מתנה למישהו שכבר נתן לנו מתנה, מומלץ לנסות לתת מתנה בעלת ערך דומה למתנה שקיבלנו.

חשוב ביותר התיזמון מתי מתאים להציג את המתנה - למשל, בפגישה ,מחוץ למשרד או בסביבה חברתית.

בתרבויות מסוימות, נשים צריכות להיות זהירות יותר במתן מתנות לעמיתים. לדוגמה, באמריקה הלטינית, מוטב לאישה לתת מתנות לילדיו של עמית לעבודה ולא לעמית עצמו, שמא יפרש את המחווה כסימן להתעניינות רומנטית.


מאמר זה מתמקד במדינות אסיה ואפריקה על סמך תובנות אישיות מעבודה מול שווקים ותרבויות אלה.

במדינות רבות במזרח אסיה, כאשר מציעים מתנה, צריכים לצפות לסירוב פעם אחת, פעמיים, או אפילו שלוש פעמים. זה נעשה כדי להימנע מניראות של חמדנות או חוסר סבלנות. אם מציעים לכם מתנה באחת ממדינות האלה מומלץ לכם לעשות את אותו הדבר. כמו כן, כאשר האדם מקבל את המתנה שהבאתם לו, אתם אמורים להודות לו על כך.

בסין, אל תיתנו כמחווה מטרייה - זה אומר שאתם רוצים שהיחסים יסתיימו. גם להימנע מלתת כובע ירוק; בסין ובהונג קונג, הם מתקשרים למסר לא ידידותי בעליל: שאשה בוגדת, שעונים הם גם טאבו בשתי תרבויות אלה בגלל הקשר שלהם עם מוות.

לעשות עסקים עם סין טומן בחובו להבין לעומק את התרבות העסקית, מתנות עסקיות הם לא יוצא מן הכלל. המחווה המוערכת ביותר היא לקחת את עמיתיכם החוצה עבור משתה, ארוחה או בילוי אחרי שעות העבודה. אם אתם הולכים על משהו חומרי יותר כמו, פריט ייחודי אז מומלץ מותג ידוע, במיוחד אם זם קשה להשיג אותו בסין. אם המתנה שלכם לא מתקבלת מיד, אל תדאגו! סינים רבים נוהגים לסרב לקבל מתנה עד שלוש פעמים לפני קבלתם, זה לא אומר שהם לא מעריכים את המתנה. זוהי דרכם להביע צניעות ונימוסים טובים. אם קבלת המתנה, הסינים ידאגו למתנת גומלין.

דוגמאות למתנות בלתי הולמות כוללות: סכינים, מספריים, אשר עשויים לסמל ניתוק של מערכת יחסים; שעונים (בדיאלקטים סיניים רבים, הביטוי "תן שעון" נשמע כמו "לראות את המוות"); מטפחות, הקשורות בבכי והלוויות; ופריטים ארוזים בקבוצות של ארבעה.

בנוסף, יש תמיד להימנע מעטיפות נייר בשחור, כחול ולבן, כאשר נותנים מתנה בסין. תמיד יש להציג את המתנה בשתי ידיים פתוחות.



ביפן, מומלץ להמנע ממחוות כמו צמח בעציץ אם מגיעים לבית המארח, זה נחשב עידוד למחלות. מתן מחוות זה חלק בלתי נפרד של התרבות העסקית היפנית ולהגיע בידיים ריקות יהיה טעות גדולה בתחילת העסקים, זה כמו להתחיל ברגל שמאל. לשכות להביא מתנה יגרום לעמיתים שלכם להרגיש מבולבלים. מתנה יותר מדי ראוותנית, יגרום להם להרגיש מושפלים. המתנה שלכם היא יותר ביטוי של רצון לעבודה משותפת, אז מתנה סמלית המשקפת את ישראל, ארץ הקודש היא בדרך כלל האפשרות הטובה ביותר.

ביפן, זה מנומס להציע או לקבל מתנה באמצעות שתי הידיים. מקובל להמתין עד אשר הנותן את המתנה אינו נוכח, על מנת לפתוח את המתנה. בעת ביצוע ביקור ראשוני, זה נפוץ להביא מתנה קטנה. O-seibo (סוף השנה) ו- O-chugen (אמצע הקיץ) אלה המתנהת הנפוצות. המקבל מחווה יחזיר גם במתנה בעלת ערך דומה או מעט גבוה יותר, לא בהכרח מיד אחרי קבלת המתנה. מתנות צריכות להיות עטופות יפה; ההצגה חשובה ביותר ביפן כמו כן גם התוכן.

ביפן, המתנה צריכה להיות מוצגת כראוי. זה יהיה גס וטעות לנסות לתת מתנה בלי עטיפה. כמו כן, מומלץ לקחת את המתנה למפגש בצורה דסקרטית למשל בתוך תיק .יתר על כן, מתנות צריכה להיות מוצגת בדיסקרטיות לקראת סגירת המפגש ומוצגת בשתי ידיים. מספר דוגמאות לפריטים שניתן לתת כמתנה: אלכוהול באיכות גבוהה כמו קוניאק או ברנדי.

הסמליות של צבעים משתנה ממדינה למדינה. הימנעו מעטיפות בצבע לבן, שחור, כחול כדי לעטוף מתנות כיוון שהם קשורים עם אבל.



בהודו היד השמאלית נחשבת לטמאה, יש להשתמש ביד הימנית כדי לתת ולקבל מתנות (אלא אם כן המתנה כבדה ונדרשות שתי הידיים). צהוב, ירוק ואדום נחשבים צבעים בר מזל, והם משמשים לעתים קרובות לעטוף מתנות.

מומלץ לגברים הנותנים מתנה לאשה לומר שמתנה גם עבור בעלה ,אמא , אחות או קרוב משפחה אחר. זאת כדי למנוע את פירוש המתנה כמו פעולה פלרטטנית.

מתנות ראויות בהודו: ממתקים (שוקולדים) , גדג'טים אלקטרוניים, מוצרים לבית, בשמים, צעצועים וספרים לילדים. מתן המתנות בדרך כלל נעשה בארוחות ערב.

דוגמאות למתנות בלתי הולמות, כמובן בהתאם לשתייכותו הדתית של מקבל המתנה. לדוגמה, מתנות עשויות מעור , מוצרי בשר או ביצים עללים לפגוע במאמינים ההינדים. מוצרי אלכהול, מתנות בעטיפות לבנות או שחורות. ההודים הם מאוד קונסרבטיבים ולא יהיה נאה לתת מתנה יקרת ערך לכן הקפידו על מתנות פשוטות וצנועות. על ידי מתן מתנה יקרה מאוד, אתם מחייבים את המקבל, להחזיר מתנה באותו הערך, הדבר עלול לגרום למבוכה עבור העמיתים שלכם.



ברחבי אסיה, מתנות ניתנות כדי להראות תודה לאחר קבלת מתנה כמו תודה על האירוח. ברוסיה, מקובל לשלוח מתנה קטנה למארחים שלך אחרי ארוחת ערב.

ערך המתנות משתנה בהתאם ליחסים ולקשר הקיים. רצוי להימנע ממתן מתנות יקרות שעשויות להיתפס כשוחד. באופן כללי, מתנות ניתנות בתום עסקה או פגישה.

מתנות לא תמיד מקובל לפתוח מול הנותן. הרוסים עשויים בתחילה לסרב להצעת המתנה. אם הבאתם מתנה לביתו של עמית רוסי, למשל, מומלץ להגיד שזה רק משהו קטן עבור הבית, או הילדים. אם המתנה נדחית, הנותן בדרך כלל מעמיד את המתנה על שולחן צידי לפני שיוצא מבית המארח ואומר משהו שמזער את המחווה.

בעת בחירת מתנה כדאי לדעת ,הרוסים אוהבים להשקיע הרבה כסף על המתנות שלהם לאנשים שיקרים להם. מחוות זולות כמו, יין באיכות נמוכה או וודקה, הן לא רעיון טוב. עמיתים למשל עשויים להחליף שוקולד באיכות טובה, קפה, תה או משקה אלכוהולי באיכות טובה.

בעוד וודקה אולי שם נרדף לתרבות הרוסית, לתת את זה כמתנה מראה שאתם קצת חסר נסיון (כנ"ל לגבי מתנות אחרות בקלות להשגה). זה אולי אפילו נתפס כעלבון בקרב אנשים מסוימים. בקבוק יין יקר או מותג מרשים של ויסקי מספקים חלופות טובות יותר.

אלכוהול,בתרבות הרוסית מסמל את היסודות של מערכת יחסים, ולכן בעת בחירת משקה כמתנה בפעם הראשונה, חשוב לבחור את המשקה הנכון.


לסיכום:

לעשות עסקים עם שותפים גלובליים יכול להיות מורכב מאוד. יש צורך לחקור כראוי את ה אתיקה והמנהגים המקומיים בכל מדינה, ללמוד קצת את השפה, ולהבין כראוי את ההתרבות העסקית של האזור הגיאוגרפי. מנהגים תרבותיים ברחבי העולם משתנים מאוד מאזור לאזור ויש לכבד אותם ולהוקיר אותם. אם אתם נכשלים בלהראות הערכה, חסד וכבוד כלפי שותפיכם בחו"ל, הסיכויים שלכם להשיג שותף עסקי חדש וקיום עסקים במדינה זו פוחתים מאוד.






27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page